
„Ursus – nasza dzielnica, nasza wspólnota”
Dzieci z przedszkola Eduplay -grupa od 2,5 do 6 latków stworzyła makietę swojej dzielnicy.
Cel tego projektu tworzonego od grudnia 2024 do marca 2025 było zapoznanie dzieci z najbliższym otoczeniem – dzielnicą Ursus –poprzez twórczą i wspólnotową pracę nad makietą, która odzwierciedla zarówno
pozytywne strony dzielnicy, jak i zauważone przez dzieci braki. Uwrażliwienie
spojrzenia dzieci z przedszkola artystycznego na estetykę ich bliskiego otoczenia.
Opis działań:
Dzieci wraz z nauczycielami i rodzicami wzięły udział w projekcie tworzenia
przestrzennej makiety dzielnicy Ursus. Prace poprzedziły spacery obserwacyjne,
rozmowy o otoczeniu, zbieranie informacji i dzielenie się spostrzeżeniami na temat
tego, co lubią w swojej dzielnicy, a co – ich zdaniem – mogłoby się w niej zmienić.
Makieta została wykonana z materiałów recyklingowych, kartonów, plasteliny,
bibuły, a także naturalnych elementów (kamyki, gałązki, piasek). Dzieci umieściły
na niej m.in. place zabaw, własne przedszkole, domy, sklepy, a także…braki w
zieleni, braki rabat z kwiatami, braki parku miejskiego – jako sugestie, co można
poprawić.
Wartości i cele edukacyjne:
Projekt miał na celu:
- Wzmacnianie tożsamości lokalnej – dzieci lepiej poznały swoją dzielnicę, poczuły
się jej częścią, - Rozwijanie postaw obywatelskich – poprzez zauważanie potrzeb wspólnoty i
gotowość do zmian- Wychowanie do wartości – takich jak współpraca, szacunek,
empatia, odpowiedzialność, - Rozwijanie kreatywności i myślenia przestrzennego.
Refleksja i znaczenie społeczne:
Podczas pracy nad makietą dzieci uczyły się, że dzielnica to nie tylko budynki, ale
przede wszystkim ludzie i relacje między nimi. Zrozumiały, że wspólna przestrzeń
wymaga troski, a każdy mieszkaniec – nawet najmłodszy – może mieć wpływ na jej
wygląd i atmosferę. Projekt stał się też pretekstem do rozmów o tym, czym jest
wspólnota, jak dbać o innych i jak razem budować lepsze miejsce do życia.
Niektóre propozycje dzieci to: zwiększenie liczby lodziarni w dzielnicy,
wybudowanie sztucznej plaży oraz ZOO, posadzenie większej liczby kwiatów, drzew
i parku z dużym placem zabaw.







